Mastering

Diskuze o masteringovém programu Wavelab (Windows/MacOS X)

Moderátoři: JJ, PK, JP

Odpovědět
jakodel
Příspěvky: 178
Registrován: sob dub 09, 2011 9:49 am

Mastering

Příspěvek od jakodel »

Dobrý den přeji.

Mám smíchané nahrávky, které bych chtěl "zmástrovat" a vypálit na CD. Chtěl bych se zeptat, je lepší dělat skladbu po skladbě v Audio Editoru a pak je vypálit v Audio Montage, nebo naházet všechny zmixované skladby do Audio Montage a tam na ně aplikovat efekty použité v Master Slotu najednou? Co se používá nejvíc?


Doufám, že nejsem za trotla :)
Cubase 10.5
Wavelab 8.5
Uživatelský avatar
pavlii
Příspěvky: 1203
Registrován: stř říj 13, 2004 10:27 am
Bydliště: Hostivice :-)
Kontaktovat uživatele:

:-)

Příspěvek od pavlii »

Konečně jeden z mála konstruktivních dotazů za posledních pomalu 5 let 8) Je to hodně individuální, takže uvedu svůj postup. Abych to nemusel zdůrazňovat v každém řádku, tak základem je reálný poslech a moje uši; v textu tedy popíšu jen využívání technokratického merita věci :-)

- jednotlivé skladby projedu analyzátorem a zapíšu si jejich průměrnou RMS
- osobně "sesoulaďuji" hlasitost jednotlivých skladeb na -12dB RMS (Average) - přijde mi to dobrý kompromis mezi redukcí dynamiky a stále živou "honbou za natlačeností nahrávky". Podotýkám, že komu se to kdy nezdálo, poslal jsem ho se smíchaným materiálem jinam (neživí mě to, mohl jsem si to dovolit). A druhá poznámka - tato hodnota se zcela jistě nedá aplikovat širokospektrálně, ale IMHO bude fungovat na pop. rock, folk, ..., ale asi už moc ne na vážnou hudbu, aniž by se výrazně zničila dynamika - nutno posoudit na konkrétním materiálu
- následně na dílčí skladby postupně aplikuji případné efekty, co uznám za vhodné (opět - jde o to, jak hraje mix a jestli mi na něm něco vadí a to "něco" se dá do určité míry zlepšit v této rovině - jinak je třeba mix vrátit šupem do stádia "přemíchat"!), přičemž na závěr řetězce dávám vybraný druh maximizeru a ditheringu (výstup musí být ve formátu 16bit/44100). Parametry maximizéru doladím požadovanou RMS, plusmínus nějaká ta desetinka. Veškerá nastavení v rámci master sekce ukládám dle názvů skladeb - důležitý krok!
- jakmile je hotovo, naskládám do Audio Montage stopáž s pauzami, případně prolínačkami (dle požadavků) a projedu si poslechem všechna přechodová místa v délce několika desítek vteřin z každé skladby. Takhle vlastně zkontroluji finální hlasitostní podání, protože hodnota RMS je sice hezká věc, ale ucho to může slyšet malinko jinak. V téhle fázi se případně vracím k dílčím skladbám, vyvolám nastavení Master sekce a upravím parametry. Následně zopakuju Montage poslech (po aktualizaci příslušného WAV souboru skladby)
- jakmile jsem spokojen, doplním už jen Markery stop, zkontroluji (CD Check) validitu a pokud není nic špatně, tak vypaluji a je hotovo.

P.
Obrázek
www.studiokappka.cz
606 709 340
jakodel
Příspěvky: 178
Registrován: sob dub 09, 2011 9:49 am

Příspěvek od jakodel »

Pavlii, děkuji moc..... . Vyčerpávající.

Ale ještě bych se zeptal... .
následně na dílčí skladby postupně aplikuji případné efekty, co uznám za vhodné
Znamená to, že třeba na jednu skladbu použiješ např. Multiband kompresor a na druhou ne? Jak potom dosáhneš toho, aby písničky měly "stejný" zvuk?
Veškerá nastavení v rámci master sekce ukládám dle názvů skladeb - důležitý krok!
Myslíš tím, že uděláš de facto preset v daném efektu, nebo to uložíš jako okno klasicky CTRL+S?

Děkuji.
Cubase 10.5
Wavelab 8.5
Uživatelský avatar
pavlii
Příspěvky: 1203
Registrován: stř říj 13, 2004 10:27 am
Bydliště: Hostivice :-)
Kontaktovat uživatele:

:-)

Příspěvek od pavlii »

K dotazům:

- mě nezajímá "stejný zvuk", to není problém můj (v této fázi - masteringový inženýr honosně řečeno). Zvuk skladby dělá mix a nikoli mastering, to je prostě nějaký letitý zažitý mýtus a je to v zásadě nesmysl. Mě zajímá pouze stejná/podobná hlasitost, aby se dalo CD poslouchat a nebylo nutné furt kroutit s hlasitostním čudlem na zesilovači.

- je to uložení jako Master Section Preset, uloží se tak všechny použité efekty i s jejich nastavením.

P.
Obrázek
www.studiokappka.cz
606 709 340
jakodel
Příspěvky: 178
Registrován: sob dub 09, 2011 9:49 am

Příspěvek od jakodel »

Děkuji moc ještě jednou :)
Cubase 10.5
Wavelab 8.5
Uživatelský avatar
pavlii
Příspěvky: 1203
Registrován: stř říj 13, 2004 10:27 am
Bydliště: Hostivice :-)
Kontaktovat uživatele:

:-)

Příspěvek od pavlii »

NZ :-)

P.
Obrázek
www.studiokappka.cz
606 709 340
MAJ
Příspěvky: 1965
Registrován: stř lis 15, 2006 8:28 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MAJ »

Zdravím,
možná bych si dovolil ještě (možná spíš můj osobní pohled na to), co to Mastering vlastně je.

Aby to znělo hezky, dělá MIX. Mastering se stará o to, aby to znělo VŠUDE a navíc všude plus/mínus STEJNĚ. Vlastně tedy dochází ke zhoršení krásného mixu tak, aby to znělo všude "stejně".
Čeština pro Cubase
www.cubase-training.com – konzultace a školení hudebního SW a HW
www.cubasecz.cz – Informace o produktech Steinberg
Test Engineer in Steinberg Media Technologies GmbH
Uživatelský avatar
pavlii
Příspěvky: 1203
Registrován: stř říj 13, 2004 10:27 am
Bydliště: Hostivice :-)
Kontaktovat uživatele:

:-)

Příspěvek od pavlii »

:-) akorát nesouhlasím s tím slovem "stejně", podle mého by tam lépe mělo být "stejně nahlas". Pokud by se to bralo opravdu podle toho, jak jsi Martine napsal, tak by to byla prasárna (a ne, že se tomu neděje). Ono kdyby se to mělo vzít do důsledku, tak v Mastering fázi by se opravdu nemělo dělat nic jiného, než finální stopáž, popisné věci (CD-Text apod.) a úprava bitové hloubky dle výstupního média. Ani ty hlasitostní věci by se nemusely řešit, protože z principu je malinko nesmysl chtít, aby charakterově rozdílné skladby zněly stejně nahlas....prostě ovladač hlasitosti by neměl být opomíjeným prvkem. Dobře umíchaná skladba se prostě prosadí i bez masteringu!

P.
Obrázek
www.studiokappka.cz
606 709 340
MAJ
Příspěvky: 1965
Registrován: stř lis 15, 2006 8:28 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MAJ »

Zdravím,
s něčím souhlasím, s něčím nesouhlasím.

Naprosto souhlasím s tím, že nejlepší mastering je dobrý mix. Pokud se v masteringu musejí opravovat chyby z mixu, tak je opravdu lepší vrátit nahrávku zpět k přemíchání.

Ale mastering je podle mě proces, který připravuje narávku pro konkrétní účel. Z mixážního studia mi tedy přijde nahrávka, která je perfektně smíchaná a zní výborně. Pak přijde na řadu mastering, který říká: Tahle nahrávka bude používaná v rádiu, OK musím jí upravit tak, aby to bylo poslouchatelné i v mono a na malinkém reproduktorku obyčejného přijímače v kanceláři. Musím tedy zasáhnout i do EQ, nejen hlasitost. Musím myslet na to, že v rádiu jsou používány velmi drsné kompresory a limitery, sám už tedy nahrávku moc komprimovat nesmím.

Jiný master (stejná nahrávka) jde na CD dané kapely a bude X-tá v pořadí. Takže musí znít takhle. Jiný master (stejná nahrávka) jde na vánoční CD jako kompilace mnoha kapel a bude Y-tá v pořadí. Takže musí znít jinak. Jiný master (stejná nahrávka) jde jako upoutávka na vánoční CD do obchoďáků. Jiný master jde do kin, kde se očekává vysoká kvalita reproduktorů, atd., atd. Každá z těch nahrávek bude po masteru znít jinak. A proto se mastering dělá.
Čeština pro Cubase
www.cubase-training.com – konzultace a školení hudebního SW a HW
www.cubasecz.cz – Informace o produktech Steinberg
Test Engineer in Steinberg Media Technologies GmbH
Uživatelský avatar
pavlii
Příspěvky: 1203
Registrován: stř říj 13, 2004 10:27 am
Bydliště: Hostivice :-)
Kontaktovat uživatele:

:-)

Příspěvek od pavlii »

Ano, to je taky pravda. Jen - co se týče MONO kompatibility, tak to by neměla být věc masteringu, ale již mixu; totéž bych řekl o různých typech repro. Jinak souhlasím, na tyhle aspekty jsem zapomněl (ergo mastering je tedy potřeba, ale čím bude lepší mix, tím menší bude nutná "míra zmršenosti", když to trochu zlidovím).

P.
Obrázek
www.studiokappka.cz
606 709 340
Odpovědět