Cubase.cz
Diskusní fórum o produktech firmy Steinberg
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Mastering

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Cubase.cz -> Wavelab
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
jakodel



Založen: 9.4.2011
Příspěvky: 175

PříspěvekZaslal: čt listopad 12, 2015 7:52 am    Předmět: Mastering Citovat

Dobrý den přeji.

Mám smíchané nahrávky, které bych chtěl "zmástrovat" a vypálit na CD. Chtěl bych se zeptat, je lepší dělat skladbu po skladbě v Audio Editoru a pak je vypálit v Audio Montage, nebo naházet všechny zmixované skladby do Audio Montage a tam na ně aplikovat efekty použité v Master Slotu najednou? Co se používá nejvíc?


Doufám, že nejsem za trotla Smile
_________________
Cubase 10.5
Wavelab 8.5
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pavlii



Založen: 13.10.2004
Příspěvky: 1184
Bydliště: Hostivice :-)

PříspěvekZaslal: čt listopad 12, 2015 9:07 am    Předmět: :-) Citovat

Konečně jeden z mála konstruktivních dotazů za posledních pomalu 5 let Cool Je to hodně individuální, takže uvedu svůj postup. Abych to nemusel zdůrazňovat v každém řádku, tak základem je reálný poslech a moje uši; v textu tedy popíšu jen využívání technokratického merita věci Smile

- jednotlivé skladby projedu analyzátorem a zapíšu si jejich průměrnou RMS
- osobně "sesoulaďuji" hlasitost jednotlivých skladeb na -12dB RMS (Average) - přijde mi to dobrý kompromis mezi redukcí dynamiky a stále živou "honbou za natlačeností nahrávky". Podotýkám, že komu se to kdy nezdálo, poslal jsem ho se smíchaným materiálem jinam (neživí mě to, mohl jsem si to dovolit). A druhá poznámka - tato hodnota se zcela jistě nedá aplikovat širokospektrálně, ale IMHO bude fungovat na pop. rock, folk, ..., ale asi už moc ne na vážnou hudbu, aniž by se výrazně zničila dynamika - nutno posoudit na konkrétním materiálu
- následně na dílčí skladby postupně aplikuji případné efekty, co uznám za vhodné (opět - jde o to, jak hraje mix a jestli mi na něm něco vadí a to "něco" se dá do určité míry zlepšit v této rovině - jinak je třeba mix vrátit šupem do stádia "přemíchat"!), přičemž na závěr řetězce dávám vybraný druh maximizeru a ditheringu (výstup musí být ve formátu 16bit/44100). Parametry maximizéru doladím požadovanou RMS, plusmínus nějaká ta desetinka. Veškerá nastavení v rámci master sekce ukládám dle názvů skladeb - důležitý krok!
- jakmile je hotovo, naskládám do Audio Montage stopáž s pauzami, případně prolínačkami (dle požadavků) a projedu si poslechem všechna přechodová místa v délce několika desítek vteřin z každé skladby. Takhle vlastně zkontroluji finální hlasitostní podání, protože hodnota RMS je sice hezká věc, ale ucho to může slyšet malinko jinak. V téhle fázi se případně vracím k dílčím skladbám, vyvolám nastavení Master sekce a upravím parametry. Následně zopakuju Montage poslech (po aktualizaci příslušného WAV souboru skladby)
- jakmile jsem spokojen, doplním už jen Markery stop, zkontroluji (CD Check) validitu a pokud není nic špatně, tak vypaluji a je hotovo.

P.
_________________

www.studiokappka.cz
606 709 340
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
jakodel



Založen: 9.4.2011
Příspěvky: 175

PříspěvekZaslal: čt listopad 12, 2015 1:45 pm    Předmět: Citovat

Pavlii, děkuji moc..... . Vyčerpávající.

Ale ještě bych se zeptal... .

citace:
následně na dílčí skladby postupně aplikuji případné efekty, co uznám za vhodné
Znamená to, že třeba na jednu skladbu použiješ např. Multiband kompresor a na druhou ne? Jak potom dosáhneš toho, aby písničky měly "stejný" zvuk?

citace:
Veškerá nastavení v rámci master sekce ukládám dle názvů skladeb - důležitý krok!
Myslíš tím, že uděláš de facto preset v daném efektu, nebo to uložíš jako okno klasicky CTRL+S?

Děkuji.
_________________
Cubase 10.5
Wavelab 8.5
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pavlii



Založen: 13.10.2004
Příspěvky: 1184
Bydliště: Hostivice :-)

PříspěvekZaslal: pá listopad 13, 2015 10:45 am    Předmět: :-) Citovat

K dotazům:

- mě nezajímá "stejný zvuk", to není problém můj (v této fázi - masteringový inženýr honosně řečeno). Zvuk skladby dělá mix a nikoli mastering, to je prostě nějaký letitý zažitý mýtus a je to v zásadě nesmysl. Mě zajímá pouze stejná/podobná hlasitost, aby se dalo CD poslouchat a nebylo nutné furt kroutit s hlasitostním čudlem na zesilovači.

- je to uložení jako Master Section Preset, uloží se tak všechny použité efekty i s jejich nastavením.

P.
_________________

www.studiokappka.cz
606 709 340
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
jakodel



Založen: 9.4.2011
Příspěvky: 175

PříspěvekZaslal: pá listopad 13, 2015 10:51 am    Předmět: Citovat

Děkuji moc ještě jednou Smile
_________________
Cubase 10.5
Wavelab 8.5
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pavlii



Založen: 13.10.2004
Příspěvky: 1184
Bydliště: Hostivice :-)

PříspěvekZaslal: pá listopad 13, 2015 11:51 am    Předmět: :-) Citovat

NZ Smile

P.
_________________

www.studiokappka.cz
606 709 340
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MAJ



Založen: 15.11.2006
Příspěvky: 1955

PříspěvekZaslal: so listopad 14, 2015 12:08 pm    Předmět: Citovat

Zdravím,
možná bych si dovolil ještě (možná spíš můj osobní pohled na to), co to Mastering vlastně je.

Aby to znělo hezky, dělá MIX. Mastering se stará o to, aby to znělo VŠUDE a navíc všude plus/mínus STEJNĚ. Vlastně tedy dochází ke zhoršení krásného mixu tak, aby to znělo všude "stejně".
_________________
Čeština pro Cubase
www.cubase-training.com – konzultace a školení hudebního SW a HW
www.cubasecz.cz – Informace o produktech Steinberg
Test Engineer in Steinberg Media Technologies GmbH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
pavlii



Založen: 13.10.2004
Příspěvky: 1184
Bydliště: Hostivice :-)

PříspěvekZaslal: po listopad 16, 2015 12:47 pm    Předmět: :-) Citovat

Smile akorát nesouhlasím s tím slovem "stejně", podle mého by tam lépe mělo být "stejně nahlas". Pokud by se to bralo opravdu podle toho, jak jsi Martine napsal, tak by to byla prasárna (a ne, že se tomu neděje). Ono kdyby se to mělo vzít do důsledku, tak v Mastering fázi by se opravdu nemělo dělat nic jiného, než finální stopáž, popisné věci (CD-Text apod.) a úprava bitové hloubky dle výstupního média. Ani ty hlasitostní věci by se nemusely řešit, protože z principu je malinko nesmysl chtít, aby charakterově rozdílné skladby zněly stejně nahlas....prostě ovladač hlasitosti by neměl být opomíjeným prvkem. Dobře umíchaná skladba se prostě prosadí i bez masteringu!

P.
_________________

www.studiokappka.cz
606 709 340
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MAJ



Založen: 15.11.2006
Příspěvky: 1955

PříspěvekZaslal: po listopad 16, 2015 1:17 pm    Předmět: Citovat

Zdravím,
s něčím souhlasím, s něčím nesouhlasím.

Naprosto souhlasím s tím, že nejlepší mastering je dobrý mix. Pokud se v masteringu musejí opravovat chyby z mixu, tak je opravdu lepší vrátit nahrávku zpět k přemíchání.

Ale mastering je podle mě proces, který připravuje narávku pro konkrétní účel. Z mixážního studia mi tedy přijde nahrávka, která je perfektně smíchaná a zní výborně. Pak přijde na řadu mastering, který říká: Tahle nahrávka bude používaná v rádiu, OK musím jí upravit tak, aby to bylo poslouchatelné i v mono a na malinkém reproduktorku obyčejného přijímače v kanceláři. Musím tedy zasáhnout i do EQ, nejen hlasitost. Musím myslet na to, že v rádiu jsou používány velmi drsné kompresory a limitery, sám už tedy nahrávku moc komprimovat nesmím.

Jiný master (stejná nahrávka) jde na CD dané kapely a bude X-tá v pořadí. Takže musí znít takhle. Jiný master (stejná nahrávka) jde na vánoční CD jako kompilace mnoha kapel a bude Y-tá v pořadí. Takže musí znít jinak. Jiný master (stejná nahrávka) jde jako upoutávka na vánoční CD do obchoďáků. Jiný master jde do kin, kde se očekává vysoká kvalita reproduktorů, atd., atd. Každá z těch nahrávek bude po masteru znít jinak. A proto se mastering dělá.
_________________
Čeština pro Cubase
www.cubase-training.com – konzultace a školení hudebního SW a HW
www.cubasecz.cz – Informace o produktech Steinberg
Test Engineer in Steinberg Media Technologies GmbH
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
pavlii



Založen: 13.10.2004
Příspěvky: 1184
Bydliště: Hostivice :-)

PříspěvekZaslal: po listopad 16, 2015 2:00 pm    Předmět: :-) Citovat

Ano, to je taky pravda. Jen - co se týče MONO kompatibility, tak to by neměla být věc masteringu, ale již mixu; totéž bych řekl o různých typech repro. Jinak souhlasím, na tyhle aspekty jsem zapomněl (ergo mastering je tedy potřeba, ale čím bude lepší mix, tím menší bude nutná "míra zmršenosti", když to trochu zlidovím).

P.
_________________

www.studiokappka.cz
606 709 340
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Cubase.cz -> Wavelab Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com
www.mediaport.cz www.punchlight.com